Norra/södra järnvägen

Melodi tuff tåget:        http://www.youtube.com/watch?v=Zr1lfc-0E6Y
Norra och södra Östergötlands Järnvägar
NÖJ lok nummer 14 med persontåg vid Örebro södra 1929.
Föreningsstation med SJ och de smalspåriga järnvägarna Norsholm är mest givande, tack vare anknytningen till industri- och handelsområdet söderut främst Norrköping, Norsholm, kimstad, Skärblacka, Ljusfors och Finspång.
Cykeltur

Finspång – Norsholms Järnväg på 1920-talet. En kilometer från Finspång, banvakten kommer på sin banbevakningstur. Lokstallarna i Finspång skymtar borta till höger i bild. Till höger om dessa skymtar gaveln på stationshuset.
Skärblacka station.

Ovanstående bild visar Skärblacka station och året är omkring 1910. Det vänstra loket är något av loken 1 – 4 och loket till höger är lok nummer 10 ”KIMSTAD”. Foto: Nybergska samlingen, Sveriges Järnvägsmuseum.
Norsholm station

Norsholm föreningsstation med SJ och de smalspåriga järnvägarna FNJ (NÖJ) och NVHJ (före detta Norsholm – Bersbo Järnväg). Bilden är tagen cirka 1948-1949. Godståget draget av NVHJ lok nummer 11 ankommer från Kimstadshållet. Förstatligandet är nära, NVHJ förstatligades 1 juli 1949 varvid loket märktes om till SJ S5p 3137. NÖJ förstaligades 1 juli 1950.  Foto Eric Lundquist, Sveriges Järnvägsmuseum.
Kimstad station

Kimstads stationsmiljö omfattar själva fd stationsbyggnaden och närbelägna bostäder åt personalen(Kimstad är en järnvägsknutpunkt för södra stambanan och linjen mot Skärblacka/Finspång.
Östra station
 
Vikbolandsbanan var en svensk smalspårig järnväg som ursprungligen ägdes och trafikerades av Norrköping- Söderköping 1893-1964. Järnvägen utgick från Norrköpings östra station åtsydöst till kummelby, 6 km från Norrköping där den delade sig i två linjer.

2011 Östra Station Foto Historyinfogroup

 Lokstallarna

Byggdes 1906 och 1966  upphörde lokstallarnas verksamhet. År 1999  slutade Banverket att använda lokstallarna som garage. Lokstallarna är byggda i tegel, taket är byggt i eternit och plåt. De fyra dörrarna till höger är av plåt och där hade man verkstäder. Lokstallarna har 20 dörrar, där loken körde in. Det fanns en glugg och där fanns ett dagrum, där lokförare fick sin information för dagen. I stallarna stod det lok, men det kunde också stå vagnar där. Nu för tiden står lokstallarna fallfärdigt, öde tyst och gammalt. I det högra tornet satt det en klocka, men nu har de tagit bort den för att duvorna ska kunna flyga ut och in. Istället för klockan är det ett runt hål. I det högra tornet fanns det ett övernattningsrum, ett dagrum och en expedition. I det vänstra tornet fanns det sand i. Sanden använde man att hälla i loken.
  Vändskivan
 
Vändskivan är som en karusell för loken. Man snurrar skivan till rätt ställe och kör in loket i verkstaden. Fördelen med en vändskiva är att den tar liten plats, jämfört med att det inte skulle finnas någon vändskiva.
Vattenhästen

Vattenkastare en viktig teknisk anordning som fanns vid järnvägarna på ånglokens tid, avsedd för att ge möjligheter att distribuera vatten till ånglok. Det gick åt en del vatten under driften och för att säkerställa vattentrycket var det viktigt att kunna fylla på vatten till loken under dess färd, på järnvägsspråk kallas detta att ta vatten. Vattentagning och till detta använde man sig av så kallade vattenhästen. Den kan liknas vid en stor vattendunk med kran som kan vridas ut över spåret. Inte sällan var vattenhästen kopplad till ett mindre vattentorn från vilket vattnet rann med självtryck till vattenhästen eller till anslutning till någon sjö, då använde man sig av en pump för att få upp vattnet. Antingen med eldrift eller manuellt, många av oss har sett dessa vattenkranar i vilda västern-filmer.
VIKBOLANDSBANAN
http://www.vikbolandsbanan.info/index.htm 
1915 inköptes för att få tillgång till virke sliprar och grus. I köpet ingick den stora grustäkten med flera miljoner m3. Där erhölls förstklassigt grus för grusning av bolagets järnvägslinjer men även till försäljning. Fastighetsägare efter järnvägslinjerna kunde beställa grus hos sin stationsföreståndare och gruset levererades till stationen per järnväg. Vid det stora lasarettsbygget och andra större byggen i Norrköping var järnvägsbolaget grusleverantör.Vikbolandsbanan drev även lastbilsåkeri med bl.a. Kättinge som station. Genom bl.a. bilismens stora och snabba utveckling i landet, efter andravärldskriget, blev många järnvägar olönsamma, ”Järnvägsdöden” slog till. Gård inköptes 1921 bl.a. för att få kontroll över kvarnfallet vid Jonsbergs kvarn och därmed söka eliminera de stora översvämningarna i Jonsbergsån. Och skogsfastigheten försåldes 1936 till direktör David Andersson Ljura gård Norrköping men grustäkten behölls och äges nu av statens järnvägar. Ca 300.000 m3 beräknas nu vara kvar i täkten. 1915 inköptes för att få tillgång till virke, sliprar och grus. I köpet ingick den stora grustäkten med flera miljoner m3. Där erhölls förstklassigt grus för grusning av bolagets järnvägslinjer men även till försäljning. Fastighetsägare efter järnvägslinjerna kunde beställa grus hos sin stationsföreståndare och gruset levererades till stationen per järnväg. Vid det stora lasarettsbygget och andra större byggen i Norrköping var järnvägsbolaget grusleverantör,och skogsfastigheten försåldes 1936 till Direktör David Andersson Ljura gård i Norrköping men grustäkten behölls och äges nu av statens järnvägar. Ca 300.000 m3 beräknas nu vara kvar i täkten. Jonsbergsgård inköptes 1921 bl.a. för att få kontroll över kvarnfallet vid Jonsbergs kvarn och därmed söka eliminera de stora översvämningarna i Jonsbergsån. Vikbolandsbanan drev även lastbilsåkeri med bl.a. Kättinge som station. Genom bl.a. bilismens stora och snabba utveckling i landet, efter andra världskriget blev många järnvägar olönsamma, ”Järnvägsdöden” slog till.
Stationer på vikbolandet:
http://kc.soderkoping.se/jarnvagsjubileum/Stationerna.htm
http://www.stiglundin.se/jarnvag/18109630/vb/linje/index.htm

http://www.historiskt.nu/

kummelby station

Vid kummelby station. Där delade VB sig i en linje mot Söderköping – Valdemarsvik och en linje ut på Vikbolandet till Arkösund.
Övriga stationer på vikbolandet:
Brånnestad. Kummelby, Tingstad,Korsbrinken, /, Sörby, Furingstad, Åsvittinge, Kuddby station,  Ö Stenby, Östra Husby , Häradshammar, Hylinge, Svenneby, Kättinge, Jonsberg, Obnebo, Gåsåker och Arkösund..