Stadens spårvagnar

Stadens spårvagnar

http://www.youtube.com/watch?v=6IP0BWlKWho

Norrköpings spårväg: öppnades för trafik 1904 linje 1 och snart kom även linje 2-3 och 4 ,kvar idag består två av dom .linje 2 (röd) och linje 3 (grön). Antal resenärer per år är 3,4 miljoner, vilket är 46% av stadstrafiken i Norrköping,

Spårvägens historia

Spårvägen i Norrköping invigdes den 10 mars 1904 utan särskilda ceremonier. Redan andra dagen fick trafiken ställas in tillfälligt på grund av snöhinder. När Norrköping fick sin spårväg fanns elektrisk spårvägsdrift bara i tre svenska städer, Stockholm 1901, Göteborg 1902 och Helsingborg 1903. Senare skulle totalt tretton städer få spårväg, men bara tolv fick igång någon trafik.
Tidiga planer

Redan 1880 ville privatpersoner i Norrköping bygga en ång- eller hästspårväg till Söderköping. 1898 togs ett initiativ till hästspårväg. Stadsfullmäktige ville dock vänta och satsa på eldrivna spårvagnar, som redan hade börjat utbreda sig på kontinenten. Åren kring sekelskiftet fanns flera olika förslag till li

Expanderar mot framtiden
1902 fick företaget AEG ansvaret att leverera Norrköpings spårvägssystem, och det var AEG:s förslag att spårvagnarna skulle bli gula, en nyans som var vanlig i Tyskland.
Spårvägen har steg för steg byggts ut i takt med att staden har expanderat. På så sätt speglar spårvägen stadens historia. Den är omtyckt av många Norrköpingsbor och med tiden har den blivit en del av stadens identitet.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s